Poštovani korisnici,
u zadnjih nekoliko godina došlo je
do značajnih tehnoloških i funkcionalnih promjena Vašeg ljekarničkog
informatičkog sustava.
Kako vrijeme brzo prolazi, a pritisnuti sve težim uvjetima poslovanja,
vjerujemo da niste imali niti vremena, niti živaca, niti volje posvetiti se svemu
tome.
Ponukani zahtjevima institucija (CZO, HZZO, Porezna) za nadogradnjom
sustava i upitima korisnika je li to i zašto nužno, u ovom dopisu Vam prvo želimo
prikazati i pojasniti (na Vama razumljiv način) promjene koje su se desile u Vašim informatičkim
sustavima u zadnjih nekoliko godina.
Prije nego krenemo u prikaz i pojašnjenje promjena, želio bih Vam skrenuti
pažnju da je informatički sustav u ljekarnama doživio značajne promjene, te da
je od sustava manjeg stupnja složenosti evoluirao prema stupnju visoke
tehnološke i funkcionalne složenosti.
Da je tome tako,
poslužit ćemo se sljedećom usporedbom. Institucije s kojima je ljekarna radila 2010.
godine, a s kojima radi i danas su:
-
HZZO,
- CZO,
- Porezna uprava,
- Dobavljači
(veledrogerije),
-
Proizvođači
lijekova i
- Poslovne banke.
Ljekarnički informatički sustav na
početku 2010. je s navedenim
institucijama komunicirao papirnatim putem, tj. fizičkim prijenosom informacija
i dokumenata. Ako s tehnološke strane promatramo ljekarnički informatički
sustav možemo ga prikazati na sljedeći način, slika dolje:

Iz slike je vidljivo da je ljekarnički informatički sustav zatvoren, tj. da
je „svijet za sebe“. Podaci se nalaze u ljekarni i razmjenjuju se samo između
računala unutar ljekarne. Neki ljekarnički lanci su umreženi i dodatno,
zatvorenim kanalima, komuniciraju između ljekarni.
Papirnati recepti se obrađuju unosom podataka u ljekarnički program, na
temelju kojih se generiraju fakture prema HZZO-u. Doplate po receptima za CZO
osiguranike se naplaćuju na blagajni, izdaje „R1“ račun, a pacijent novac
refundira u najbližoj poslovnici (ispostavi) CZO-a. Valjanost osiguranja se
provjerava uvidom u datum koji je otisnut na zdravstvenoj iskaznici pacijenta. Uplate
veledrogerijama se rade na način da se popune virmani, odnesu do prve FINA-e i
predaju na šalteru.
Knjiženje podataka računa blagajne radi se na razini lokalne baze podataka ljekarne,
gdje se pohranjuju i ostali podaci dokumenata. Komunikacije ljekarničkog
programa i „vanjskog svijeta“ nema.
Pristup globalnoj mreži, internetu, se koristi da bi se primio ili poslao
koji eMail, pogledale naše obavijesti o novostima u programu, pročitale
vijesti HLJK i sl., za što nije potreban profesionalni, već je
dovoljan „običan“-kućni priključak na internet.
Nakon prethodnog teksta,
neki će uzdahnuti i reći: „Kako nam je lijepo bilo“.
Pet godina poslije ( namjerno preskačemo 5 godina ).
Ljekarnički informatički sustav na početku 2015. godine može se opisati na sljedeći način:
- gotovo da i nema
papirnatih recepata,
- ljekarna je spojena
na CIS (Centralni Informacijski Sustav) porezne uprave i izdaje fiskalne
račune,
- zdravstvene
iskaznice se provjeravaju „on line“ upitom na informacijski sustav HZZO-a,
- CZO osiguranici
se predstavljaju karticama, a valjanost osiguranja se provjerava „on line“ upitom
na informacijski sustav CZO-a,
- doplate pojedinih
lijekova se subvencioniraju, a iznos susbvencije se autorizira „on line“ upitom na
informacijski sustav proizvođača lijekova ( Narančasta kartica ),
- pacijenti se
nagrađuju za vjernost, a evidencija kupnji i obračun popusta se autorizira „on
line“ upitom na središnji informacijski sustav Loyalty-ja,
- većina ljekarni
provjerava interakcije lijekova „on line“ upitom na informacijski sustav
interakcija,
- neke se ljekarne
služe i središnjim sustavom OTC preporuka ...
Sustav se može prikazati
sljedećom slikom:

Iz navedenog i prikazanog jasno je da ljekarnički sustav više nije zatvoren
(svijet za sebe) već je uključen u globalnu mrežu autoriziranih informatičkih
sustava različitih institucija. Podaci i informacije, ne samo da se razmjenjuju
s drugim sustavima, već se u njih i upisuju, a knjiženja podataka u lokalni ljekarnički
sustav uvjetovan je uspjehom knjiženja na vanjske informatičke sustave.
Primjerice, ako se obrađeni elektronički recept ne može knjižiti na CEZIH-u,
tada se ne može izdati lijek i ne može knjižiti račun za pacijenta. Ako
izdavanje nije knjiženo (evidentirano) na CEZIH-u tada se recept ne može ni fakturirati,
što znači da se ne može niti naplatiti od HZZO-a.
Isto vrijedi i za knjiženje podataka računa na CIS-u. Ako se račun ne
fiskalizira, računi se niti ne mogu izdavati duže od 48 sati, što znači da nema
prodaje.
Pogledajmo što sve ljekarnički sustav mora napraviti da bi se uredno izdao
račun s jednom stavkom LACIPIL FILM TBL
28x6 mg. Za navedeni lijek je propisan eRecept. Slijed radnji u
ljekarničkom programu je sljedeći:
-
dohvati eRecept
sa CEZIH-a (internet prijenos podataka sa vanjskog sustava),
- provjeri
valjanost osiguranja, zdravstvene iskaznice, (internetska provjera
na HZZO autorizacijskom sustavu),
-
provjeri
valjanost Narančaste kartice (internetska veza na
GSK autorizacijski centar),
- provjeri iznos subvencije
(internetska veza na GSK autorizacijski centar),
-
ako pacijent ima
CZO dopunsko, provjeri valjanost CZO osiguranja, kartice (internetska veza
na informacijski sustav CZO-a),
-
ako je sve u redu
tada:
-
pošalji (upiši)
realizaciju recetpa na CEZIH (internetski prijenos
podataka)
-
pošalji (upiši)
iskorištenu subvenciju u GSK autorizacijski centar (internetski prijenso
podataka),
- pošalji (upiši)
zahtjev za naplatom (knjiži potraživanje) subvencije u GSK autorizacijski
centar (internetski prijenos podataka),
- pošlji zahtjev za
naplatom doplate cijene lijeka u CZO (internetski prijenos
podataka)
- kreiraj zaštitni kod izdavatelja potpisan digitalnim certifikatom dobivenim od Fine,
- pošalji račun u CIS (centralni informacijski sustav - poreznu upravu),
- tek ako je sve prethodno
ispravno završilo:
-
knjiži podatke u
lokalnu bazu podataka (baza podataka ljekarne)
Ljekarnički sustav na početku 2010. radio je samo ovaj zadnji korak,
knjiženje u lokalnu bazu podataka.
U ovom primjeru izostavili smo interakcije, OTC preporuke i Loyalty
sustave, jer ih neke ljekarne nemaju. Ako bismo i to dodali, tada za ispravnost
knjiženja računa je nužno uredno razmijeniti i knjižiti podatke računa s barem 5 vanjskih informatičkih sustava.
Zvuči zanimljivo.
Naravno da ćete shvatiti da ovaj dopis ne pišemo bez razloga.
Svrha ovog dopisa je ukazati na činjenicu da su ljekarnički sustavi, koliko
god su oni s informatičke strane gledano mali, u zadnjih nekoliko godina
evoluirali u vrlo kompleksne sustave i moraju raditi besprijekorno.
Za uredno funkcioniranje sustava mora se osigurati:
- kvalitetna i
pouzdana računala oprema – ne smije biti improvizacije, ne može se više uzimati
računalo za igrice od „mog malog nećaka“ a njemu kupovati novo računalo, jer su
igrice postale zahtjevnije, a i on je narastao,
- kvalitetna i
pouzdana periferna oprema:
- POS pisači,
- čitači bar koda,
- čitači „smart“
iskaznica,
- monitori,
- A4 pisači,
- kvalitetni
„smart“ UPS-ovi minimalno na SERVER-skim računalima
- backup“ UPS-ovi
na radnim stanicama
- pouzdan pristup
internetu,
- kvalitetna
zaštita informatičkog sustava-računala od računalnih virusa, s antivirusnim
programa se ne smije improvizirati, trebaju se koristiti profesionalni
programi, a ne besplatni „free ware“ antivirusni programi koji znaju nekada
više štetiti nego koristiti,
- uredno pospremiti
sve digitalne certifikate i njihove lozinke za komunikaciju s vanjskim
sustavima (CIS–porezna uprava, fiskalni certifikat, pospremiti PIN-ove „smart“
zdravstvenih iskaznica magistri za
prijavu na CEZIH itd.)
- uredno zanavljanje
računalne opreme, pogotovo SERVER-a,
- osigurati i
provoditi proceduru dnevnih „backup“-a, arhiva, podataka i
- prilagoditi
operativni sustav računala prema zahtjevima vanjskih sustava kako bi
komunikacija s njima bila brza i pouzdana.
Mi znamo da:
- ljekarnama nije
povećana vrijednost usluge,
- cijene lijekova
stalno padaju,
- uvjeti od veledrogerija
su sve lošiji,
- ručna prodaja
pada itd. itd.
Znamo i da Vas nitko nije pitao hoćete li i trebaju li Vam ovako
sofisticirani sustavi ili je za obavljenje Vaše djelatnosti dostatan sustav s
početka 2010. Ali tu smo gdje smo, s tehničkim, tehnološkim, komunikacijskim i
funkcionalnim zahtjevima koje mora ispuniti Vaš informatički sustav da biste
obavljali svoju djelatnost i Vi to morate osigurati.
Stoga sugeriramo da u narednom razdoblju odvojite malo vremena, pregledate
i preispitate Vašu opremu, te da ju po potrebi prilagodite novim tehničkim i
tehnološkim zahtjevima.
Također se nadamo da ste nadogradnjama
i svim prilagodbama ljekarničkog programa, uslugama i podrškom koju Vam
osiguravamo zadovoljni, te da smo ispunili Vaša očekivanja i povjerenje koje
ste nam ukazali.