Dostupna je nova verzija programa ESKULAP 2000 Verzija 2.7.8
Nova verzija sadrži:
- ispis datuma propisivanja e-Recepta na popisu dohvaćenih recepata (ispisuje se na štampaču za račune),
- ponovljivi e-Recepti se označavaju žutom bojom (radi lakšeg uočavanja),
- dohvaćeni e-Recepti se sortiraju od zadnjeg propisanog do prvog propisanog recepta (stariji recepti su iza novopropisanih), jer je na CEZIH-u dosta "starih" recepta koji nisu brisani i
- postavljene kontrole izdavanja na ponovljivi e-Recept (7 dana prije i 15 dana poslije roka).
Budući da su ljekarne u punu produkciju s elektroničkim receptima kretale u različitim vremenskim intervalima, upute koje smo objavljivali često se nisu proučavale (čitale) u ljekarnama koje u tom razdoblju nisu bile u punoj produkciji.
Zbog toga neke detalje (upute) za rad s elektroničkim receptima objavljujemo još jednom.
Na početku rada s elektroničkim recepatima morate se prijaviti na CEZIH. Na CEZIH se mogu prijavljivati samo ljekarnici koji imaju "pametnu" ("smart") karticu. Jedan ljekarnik može biti prijavljen samo na jednom radnom mjestu (računalu). Više računala, izdavačkih mjesta, ne može biti spojeno na jednu karticu. To znači da dva ili više računala (blagajni) ne mogu dohvaćati (realizirati) elektroničke recepte s jednom ljekarničkom karticom.
Na CEZIH se prijavljujete na sljedeći način. Kada ste u opciji Rad na blagajni:
- kliknete na ikonu Alt F3 Prijava
- stavite karticu u čitač i pričekajte dok se ne pojavi prozor za unos PIN-a
- unestite PIN, pritisnite tipku Enter i pričekajte dok prijava ne završi.
Ako je prijava uspješno završena program će napisati da ste uspješno spojeni na CEZIH.
Postupak rada s elektroničkim receptima može se podijeliti u tri faze:
- Dohvat (preuzimanje) elektroničkih recepata sa CEZIH-a,
- Pregled i provjera podataka i
- Izdavanje lijekova temeljem elektroničkih recepata
Dohvat (preuzimanje) elektroničkih recepata sa CEZIH-a
Kada ste u opciji rada na blagajni, kliknite na ikonu F3 e-Recepti. Otvorit će se prozor s poljem za upis Matičnog broja osiguranika (kao na slici)

Iako je projektom CEZIH-a bilo predviđeno da se recepti mogu dohvaćati i preko broja osigurane osobe, praksa je pokazala da u najvećem broju slučajave e-Recepti preko broja osigurane osobe nisu dostupni. Problem nastaje kod osoba mlađih od 18 godina kojima još nije dodijeljen matični broj. U tom slučaju morate se:
- Spojiti na HZZO internetsku stranicu www.hzzo-net.hr kliknuti na Provjera statusa, odabrati id/flid, u polje OSIG ID upisati drugi dio broja osigurane osobe (broj iza prve tri znamenke) bez vodećih nula, a polje OSIG FLID upisati prvi dio broja osigurane osobe (prve tri znamenke, na primjer 114) i kliknuti na Provjeri ili
- Nazvati "Help Desk" HZZO-a i zatražiti matični broj osiguranika za taj broj osigurane osobe.
Nakon što ste upisali matični broj osiguranika pritisnite tipku Enter. Program će započeti s dohvatom podataka elektroničkih recepata. Istovremeno s dohvatom elektroničkih recepata dohvaća se i status osigurane osobe u HZZO-u (kao na slici).
Podaci o propisanim elektroničkim recepetima i status osigurane osobe bi trebali doći u isto vrijeme. Međutim, praksa je pokazala da status osigurane osobe u nekim slučajevima (ovisno o opterećenju CEZIH-a) dolazi nešto kasnije. To ne bi trebao biti problem, jer se status polica osiguranika može čekati sve do početka izdavanja lijekova.
Ako je status osigurane osobe uredan tada će se pored polja: matični broj osiguranika i broj iskaznice dopunskog osiguranja (ako pacijent ima dopunsko) pojaviti
što je znak da osiguranik ima uredne police osiguranja i da mu možete izdati propisane lijekove.
Ako status osigurane osobe nije uredan (isteklo osiguranje ili osoba nema osiguranje) pored polja će se pojaviti
.
U dosadašnjoj praksi se pokazalo da se nakon dohvata recepata i statusa osigurane osobe pored polja Matični broj osiguranika u nekim slučajevima pojavljuje
, a da osiguranik ima uredne police osiguranja. Crveni
će se gotovo uvijek pojaviti u slučaju kada osiguranik nema izabranog liječnika opće prakse (može se pojaviti i u nekim drugim slučajevima). Stvarni status osigurane osobe u tom slučaju možete:
- provjeriti preko internetskih stranica HZZO-a (izađete iz e-Recepata, tipka Esc), pritisnete funkcijsku tipku F11 i preko internetske stranice HZZO-a provjerite status ili
- nazovete "Help desk" HZZO-a i provjerite status
Ako ste provjerom (na jedan od prethodna dva načina) utvrdili da je status police osiguranika uredan, tada možete izdati lijekove za koje je ne e-Receptu status police osiguranika označen sa
Kod preuzimanja recepata gdje je status police
, program će postaviti upit, želite li izdati lijekove. Ako ste provjerili statuse polica tada možete odgovoriti potvrdno, a ako niste provjerili statuse polica tada je na Vama odluka hoćete li izdati lijekove ili ne.
Također smo tijekom rada primjetili da sustav javlja poruku da ljekarniku nije omogućena provjera statusa police. Ovo nije regularna poruka, jer ako ljekarnik može dohvatiti recepte ne vidimo razlog zašto se ne bi dohvatili i statusi polica. Jedini način kako razrješiti navedeno jest nazvati "Help desk" HZZO-a ili na osobni rizik preuzeti i izdati lijekove propisane elektroničkim receptom bez provjere statusa polica osiguranja.
Postoje slučajevi kada s karticom ljekarnika ne možete preuzimati recepte ili se ne možete prijaviti na CEZIH. Razlozi mogu biti:
-
CEZIH nedostupan (preopterećenost sustava, "pukla" veza prema internetu ...) ili
-
ovlasti ljekarnika nisu ažurirane na CEZIH-u.
Što je posrijedi, možete lako zaključiti. Ako ste se s karticom već spajali na CEZIH, tada je razlog nemogućnosti prijave preopterećenost CEZIH-a, a ako se nikada niste spajali na CEZIH, tada Vaše ovlasti na CEZIH-u nisu ažurirane. U oba slučaja dobro je nazvati "Help desk" HZZO-a.
Ako je sve u redu, a što u velikoj većini slučajeva jest, nakon upisa matičnog broja osiguranika i pritiska na tipku Enter, program će dohvatiti i prikazati sve raspoložive elektroničke recepte (slika dolje).

Pregled i provjera podataka elektroničkih recepata
Nakon dohvata elektroničkih recepata podaci se prikazuju na ekranu. Ekran je podijeljen u dva dijela. Na lijevom dijelu ekrana je tablica s popisom svih dohvaćenih e-recepata, a na desnom dijelu su podaci o receptu (detalji).
U prvoj koloni tablice prikazuje se datum propisivanja recepta.
Na CEZIH-u su još uvijek podaci ponovljivih recepata napisanih prošle, 2010. godine.
Oni se moraju do kraja svih realizacija izdavati na temelju potvrde o preuzimanju ponovljivog recepta i u istoj ljekarni. Da biste lakše uočili da se radi o ponovljivom receptu, prva kolona obojana je u žuto.
Nemojte preuzimati ponovljive recepte iz prošle godine ako pacijent "nije Vaš", odnosno ako lijek ne izdajete od prve realizacije, jer će Vam se recepti vraćati. Ako je "pacijent Vaš" i preuzmete podatke sa CEZIH-a, a ne upišete serijski broj ponovljivog recepta kojeg ste preuzeli u prvoj realizaciji recepti će vam se vratiti.
Prema tome, sve ponovljive recepte prije početka pune produkcije u vašoj županiji realizirajte preko potvrda (kao papirnate recepte), a pacijente koji nisu prvu realizaciju imali u vašoj ljekarni (također prije početka pune produkcije) uputite u ljekarnu u kojoj je ostvarena prva realizacija i u kojoj je predan ponovljivi recept.
U drugoj koloni je naziv propisanog lijeka u ljekarni.
Ako je naziv lijeka prazan, razlozi su:
- liječnik je propisao lijek kojeg nemate u ljekarni ili ga uopće nema na tržištu ili
- za propisani lijek u artiklima ljekarne nemate upisanu šifru HZZO-a i ažurirane podatke za HZZO. Problem riješavate tako da uđete u opciju: Mat.podaci->Artikli ljekarne, potražite artikl i u polja Šifra HZZO-a upišete ATK šifru s elektroničkog recepta, u polja Cijena orig.pak i Doplata, upišete cijene s liste lijekova, a u polje režim izdavanja upišete R1, odnosno ažurirate podatke artikla za HZZO.
- imate dva ili više artikala s istom propisanom ATK šifrom (čest slučaj kod zavojnog i sanitetskog materijala, zbog različitih proizvođača). Problem rješavate tako da kliknete na ikonu Ctrl Enter (Promijeni) i iz popisa artikala izaberete lijek (artikl) koji ćete izdati.
U trećoj kolini je količina propisanog lijeka.
U četvrtoj koloni je stanje zaliha propisanog lijeka u ljekarni.
U zadnjoj koloni je iznos doplate i sudjelovanja koje pacijent treba platiti za propisani lijek.
Iznos doplate i sudjelovanja obračunava se na temelju iznosa doplate propisanog lijeka prema trenutno važećoj listi lijekova (ako je lijek propisan po "staroj" listi po kojoj se nije/jest plaćala doplata, a lijek podiže kada je na snazi "nova" lista, platit će/neće platiti doplatu, ovisno o novim uvjetima). Isto vrijedi i za sudjelovanje. Moguće je da pacijent u trenutku propisivanja lijeka ne mora platiti sudjelovanje (15,00 kn), jer nije punoljetan, a u trenutku propisivanja lijeka plaća sudjelovanje. U tom slučaju kod preuzimanja recepta morate brisati šifru "70" oslobađanja od plaćanja sudjelovanja. Ovo su rijetki slučajevi, ali ih treba uzeti u obzir kao moguće.
Na desnom dijelu ekrana prikazuju se detalji o propisanom lijeku (recept). Tu se, osim naziva lijeka prikazuju: ATK šifra, naziv lijeka s liste lijekova, doziranje i način uporabe, je li dopuštena zamjena lijeka, redni broj realizacije za ponovljive recepte, statusi polica osiguranja (osnovna, pored matičnog broja osiguranika i dopunska, pored broja iskaznice dopunskog osiguranja), MKB šifra i šifra oslobađanja od sudjelovanja.
Podaci o zamjeni lijeka (dopuštena / nije dopuštena) i je li prekoračena doza, dolaze samo ako je liječnik prilikom propisivanja lijeka te napomene i upisao. Ako liječnik nije napisao dodatne napomene, one se niti neće prikazati na desnom dijelu ekrana.
Ako se radi o ponovljivom receptu s rednim brojem realizacije većim od 1, sve realizacije mogu se prikazati tako da kliknete na ikonu F1 pored rednog broja realizacije. Nakon toga otvara se tablica s datumima prethodnih realizacija i šiframa ljekarni u kojima su realizacije ostvarene.
Kod izdavanja lijekova na ponovljive elektroničke recepte, program će provjeravati datum zadnje realizacije i upozoravati ukoliko se lijek izdaje prije propisanog roka (7 dana prije), odnosno, nakon propisanog roka (15 dana poslije). Kod zadnje realizacije ponovljivog recepta, program će automatski deaktivirati recept.
Podatke dohvaćenih (preuzetih) e-Recepata sa CEZIH-a možete:
- preuzeti za izdavanje lijekova (klikom na jednu od ikona Enter Preuzmi ili F6 Preuzmi sve)
- promijeniti, prema pravilima struke (klikom na ikonu Ctrl Enter Promijeni)
Nakon što kliknete na ikonu za promjenu podataka otvorit će se prozor (kao na slici)

i moći ćete promijeniti:
Aktikl s liste dohvaćenih elektroničkih recepata možete upisati i u listu za narudžbu, klikom na ikonu F7 Narudžba.
Nakon što je program dohvatio sve elektroničke recepte, na štampaču će se ispisati lista dohvaćenih e-Recepata. Listu dohvaćenih recepata možete ispisati i klikom na ikonu Alt F6 Ispiši Rp. U listi dohvaćenih recepata nalaze se podaci s imenom i prezimenom pacijenta, nazivom i količinom propisanog lijeka, te datum propisivanja lijeka.
Izdavanje lijekova temeljem elektroničkih recepata
Nakon dohvata i provjere podataka elektroničkih recepata slijedi izdavanje lijekova. Za izdavanje lijekova prvo trebate označiti sve recepte za koje ćete izdavati lijekove. Ako izdajete lijekove za sve dohvaćene recepte kliknite na ikonu F6 Preuzmi sve. Ako izdajete lijekova za dio preuzetih recepata morate ih označiti:
- tako da se pozicionirate na lijek i pritisnete razmaknicu na tastaturi ili
- očitate bar kod na ambalaži.
Kada ste označili sve lijekove koje ćete izdavati kliknite na ikonu Enter Preuzmi.
Svi preuzeti recepti upisat će se u račun za pacijenta. Račun za pacijenta možete nadopuniti ostalim artiklima u ručnoj (slobodnoj) prodaji. Naplatom računa za preuzete elektroničke recepte program će poslati informaciju na CEZIH da su realizirani.
Storniranje realiziranog elektroničkog recepta
Treba razlikovati pojmove Poništavanje e-recepta, od storno realizacije e-Recepta. Poništavanje e-Recepta se radi u slučajevima kada nakon dohvata e-Recepata utvrdite da je recept neispravan ili da je propisani lijek štetan po zdravlje pacijenta ili u drugim slučajevima koja nalažu pravila struke. Poništavanje e-Recepta znači da se on briše sa CEZIH-a, i da pacijent za novi recept (lijekove) mora otići (javiti se) svom izabranom liječniku.
Storniranje realizacije e-Recepta znači da ste stornirali izdavanje lijekova po e-Receptu, ali se e-Recept ne briše sa CEZIH-a, već je i dalje rezerviran za izdavanje u Vašoj ljekarni.
Storniranje e-Recepta možete koristiti u slučaju kada ste izdali lijek, naplatili 15,00 kn sudjelovanja a pacijent tvrdi da ima dopusnko osiguranje koje može dokazati iskaznicom (ali je trenutno nema kod sebe). Vi tada stornirate recept, lijekove ostavite za pacijenta i kada pacijent dođe s valjanom iskaznicom, ponovno preuzmete recepta sa CEZIH-a, izdate lijekove i knjižite realizaciju e-Recepta.
Storno recepta radite na uobičajeni način. Kada ste u radu na blagajni, kliknete na ikonu F6 Recepti. Izaberete opciju:
Pregled/prom. podataka recepata
pozicionirate se na recept i kliknete na ikonu Delete Obriši.
Program će nakon toga pokrenuti proceduru storna realizacije elektroničkog recepta sa CEZIH-a.
Kod storniranja realiziranog elektroničkog recepta treba znati da storno može raditi samo ljekarnik koji je elektronički recept preuzeo i realizirao. Dakle, storno se može raditi samo sa istom karticom s kojom je recept preuzet i realiziran. Znamo da je to problem, ali za sada CEZIH ne omogućava storno realizacije recepta s karticom drugog ljekarnika.
Stornirani recept ostaje rezerviran za Vašu ljekarnu, a ako pacijent želi otići u drugu ljekarnu po lijek (iz bilo kojeg razloga), tada morate zvati "Help desk" HZZO-a koji će maknuti rezervaciju elektroničkog recepta.
Datum propisivanja e-Recepta
Datum propisivanja e-Recepta ispisuje se na popisu dohvaćenih e-Recepata i prikazuje se u prvoj koloni (Datum) tablice koja sadrži popis dohvaćenih e-Recepata.
Kada ste lijek izdali po e-Receptu, recept se nalaze u pregledu nefakturiranih recepata. Datum propisivanja za određeni recept možete vidjeti tako da se pozicionirate na recept i pritisnete tipku Enter.
Fakturiranje recepata
Postupak fakturiranja recepata se nije promijenio. Program će automatski razdvojiti "papirnate" od elektroničkih recepata. Papirnatim receptima se smatraju svi recepti za koje ste sa blankete (crvana ili plava) prepisali serijski broj recepta, bez obzira jeste li podatke unijeli ručno ili ste ih preuzeli sa CEZIH-a. Papirnati recepti (blankate) moraju biti za:
- opojne droge (lijekovi koji se upisuju u knjigu narkotika),
- u djelatnosti hitne medicine,
- u slučaju kućnih posjeta,
- pri liječenju priznatih ozljeda na radu ili profesionalnih bolesti,
- inozemni pacijenti koje nisu osigurane osobe Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
- u izvanrednim uvjetima rada u ordinacijama primarne zdravstvene zaštite kod nestanka struje i nemogućnosti uspostave veze prema centralnom sustavu i problema na strani centralnog sustava
Ispis faktura i snimanje podataka faktura na diskete se nije promijenilo.